Ritverslagen seizoen 2017 door leden
Dien jouw ritverslag via dit formulier in.
Start2Bike NTFU trainingsprogramma, april 2017.
Op zaterdag 1 april werd begonnen met Start2bike. In 4 ochtenden kwamen de grondbeginselen van het toerfietsen aan bod.
Met 12 enthousiaste deelnemers was er een mooie opkomst. Diverse onderdelen kwamen aan bod, zoals remmen,
schakelen, bochtentechniek, klimmen en dalen.
Na eerst mondelinge uitleg en daarna het voordoen van de diverse technieken door de instructeurs, mochten de deelnemers het zelf in de praktijk brengen.
Na het oefenen werd gezamenlijk nog een klein tochtje op de weg gefietst.
Na afloop van de vierde en tevens laatste trainingsochtend werd er, onder het genot van een kop koffie/thee,
geëvalueerd en terug gekeken op de cursus Start2bike. Daaruit bleek dat iedereen enthousiast was en er
veel van opgestoken had. Ook onderling werden er verdere afspraken gemaakt om samen te fietsen.
Het uiteindelijke resultaat was meer zelfvertrouwen op de fiets en een vijftal nieuwe leden bij TWC de Voorsprong.
Theo Gevers
zondag 23 april, Groep 2: Verslag ritje Poppel.
23 april een frisse zondagmorgen.
Op het programma staat de rit naar Poppel van TWC De Kachelders.
Onderweg naar Heeswijk-Dinther was er al discussie over de lengte van de rit. Op de ritkalender stond een afstand vermeld
van 115 km. Hiermee wordt het totaal aantal te rijden kilometers bedoeld inclusief de te rijden kilometers van de Pas naar
Heeswijk en weer terug. Naar later bleek een inschattingsfout. De tocht werd uiteindelijk 135km! Een afstand die er nog niet veel hadden gereden zo vroeg in het seizoen. Niemand uit de groep heeft (stevig) aan de bel getrokken om toch vooral op de 115km te blijven en dus de rit in te korten (was dit nodig? Ja of nee) Er is wel over gesproken en zelfs op de app gezet, maar niemand
heeft er een standpunt/besluit ingenomen. Niemand wil er over “zeiken” als het ware, even plat gezegd.
In de rit zaten veel bochten en niet de beste fietspaden. Dit was voor groep 2 niet het fijnste ritje, zou later nog eens blijken,
wat op de ritkalender stond. Bij een aantal is deze rit, met zijn ‘onvolkomenheden’, uiteraard al bekend en zouden als het
aan de hen ligt mogen verdwijnen van de kalender.
Het weer was goed, de opkomst een 15 man. Ook weer een mooie opkomst. De gang zat er goed in en via Middelrode,
St Michielsgestel, Boxtel, Hilvarenbeek kwamen we in Poppel aan bij Mieke Pap. Iedereen aan de koffie, thee of de Cola waarna
we de tocht vervolgden. De snelheid zat er wederom weer goed in en we hadden ook enkele volgers in het wiel zitten die van een andere club waren. Net voor Haghorst ging het al bijna mis, er werd niet of (te) weinig geroepen toen er ineens links af geslagen werd. Daar gingen enkelen al flink in de ankers waardoor er toch een paar hun achterbanden thuis moeten gaan nakijken ivm een “flatspot”. Het was een wondertje dat het hier niet mis ging, er stonden er 2 dwars op de straat na het remmen.
Nu aangekomen in Haghorst ging het wederom niet goed. Over de brug kon er gekozen worden tussen fietspad en weg.
Door het ontbreken van of door miscommunicatie ging een deel het fietspad op en het andere deel bleef de weg vervolgen.
Tja, daar ging het goed mis. Hoe of wat laten we maar in het midden, maar een valpartij was het resultaat. Ferry was de pechvogel en bleef achter met een pijnlijke schouder wat achteraf een sleutelbeenbreuk blijkt te zijn. Hans ging ook onderuit, maar brengt het er beter van af. Hij heeft een pijnlijke knie, maar kan zijn weg vervolgen. Ferry blijft achter met Jordy v Wanrooij en worden later opgehaald.
Vervolgens zijn wij weer op de fiets gesprongen. Al snel zijn er al enkelen die het tempo moeilijk kunnen volgen met als gevolg dat er geroepen wordt om het tempo te minderen. De kilometers gaan toch tellen en de vermoeidheid gaat zijn tol eisen.
In Heeswijk-Dinther bij de AA-brug gaat het wederom helemaal mis. Vanuit de richting Schijndel naar Heeswijk-Dinther ter hoogte van Dijkhof transport op de terugweg naar Heesch wordt er nog even aangezet. Op het fietspad bij het bruggetje werd er niet geroepen/gecoacht waarop Wout het paaltje raakt en ook nog de betonnen wegafscheiding raakt en vol over de kop gaat met een gangetje van een 30 km per uur. Details zullen we elkaar maar besparen. Ambulance gebeld en Wout werd naar Bernhove ziekenhuis gebracht. Voor Wout waren er gelukkig geen breuken. Wel veel gezicht-schade en 2 sneeën in het gezicht.
Het ziet er angstaanjagend uit. Voor groep 2 kunnen we wel zeggen dat dit een domper was op deze fietsdag.
Ferry en Wout, veel beterschap en een goed herstel toegewenst. We zien jullie graag vlug weer op de fiets.
Wellicht mosterd na de maaltijd maar:
Wellicht dat er meerdere leden er met gedachtes rondlopen maar hieronder enkele punten die misschien besproken mogen gaan worden eventueel voor 1 van de aanstaande ritten:
● De afstand op de ritkalender is ook de afstand die we gaan rijden. Kleine afwijkingen is geen probleem. Maar als er vooraf al bekend is dat het er meer worden, moet dat kenbaar gemaakt worden. De deelnemers kunnen dan ook een inschatting maken wel of niet meerijden en ‘sparen’ van energie tijdens de rit.
● Elke rit moet een tourleider hebben, die zorgt voor de fietsveiligheid en soepel/gestroomlijnde route/rit. Hij/zij draagt zorg voor de te rijden afstand, richting aan (laten)geven tijdens de rit, veilig rijden, zicht op de ‘toestand’ van de mededeelnemers. Instructies van de tourleider moeten opgevolgd worden. Bovenstaand geld dus ook voor de gepijlde routes van de NTFU.
● Degene die voorop rijden (toerleiders) zijn de ogen en oren van het peloton. Zij bepalen wat goed is voor de gehele groep. Hoe langer het peloton hoe groter de verantwoordelijkheid is in keuzes die gemaakt worden bij:
○ oversteken
○ rotondes
○ verkeerslichten
○ inhalen van andere fietsers/-fietsgroepen en langzaam rijdende of geparkeerde auto’s (tegenliggers!)
○ ga niet links en rechts langs auto’s bij verkeerslichten en blijf er netjes achter staan
○ anticipeer op de situatie op de weg; vermijd tempowisselingen op smalle (fiets)paden en wegen, bochten, en overgangen van weg naar fietspadovergangen, versmallingen, etc.
○ Hoe groter de groep hoe onoverzichtelijker, hoe minder veilig en niet alleen voor ons, maar ook voor andere deelnemers.
○ Zorgen dat de groep compleet blijft, ook bij de medefietsers waar het minder mee gaat
● Blijf communiceren met elkaar, ook als het wat minder gaat / communiceer dit naar elkaar / een tandje minder is vlug gezegd maar wordt niet altijd gedaan / kijk achterom / luister naar elkaar). Kortom let op elkaar en het verkeer.
Op een herhaling van een rit van afgelopen zondag zit ik niet te wachten en ik denk meerdere niet.
Met sportieve groet,
Brian
zondag 9 apr, Effe weg met groep 4.
Wat hadden we het getroffen met het weer afgelopen zondag. Na een koude start wat zeker voor de heren en dames die
de pijlen moesten controleren,brak de zon door en was het prachtig fietsweer. Onze groep was weliswaar gesplitst maar
dat mocht de pret niet drukken. Met Harrie, Peter en Ad vertrokken voor de 75 km. Na een aantal kilometers
aangesloten bij de B Groep van twc Coppi uit Herpen. In een lekker tempo via de mooie omgeving naar Olland gereden.
Hier werden met een glimlach opgewacht door Miranda en Heike die hier dienst deden als controlepost.
Vorige week hadden er wat dames nogal geklaagd over de behaarde benen van sommige leden van groep 4.
Nu blijkt dat Peter meteen zijn Diana aan het werk gezet heeft en ook met gladde benen aan kwam in Olland.
Zelfs de pleisters (roze) waren aangepast aan de ladies ride. Gelukkig heb ikzelf er nog niet aan hoeven te geloven,
maar kan niet achterblijven. Na het nuttigen van koffie en wat paaseitjes aangesloten tesamen met onze verloren
zoon Jan van der Heijden bij de heren en dames van twc Het Stalen Ros. Via prachtige wegen weer lekker terug
richting Heesch om daar tesamen met de snelle jongens van groep 1 nog ff lekker op het terras na te buurten
van deze mooie tocht.
Natuurlijk iedereen die weer veel werk verzet hebben om deze activiteit te laten slagen bedankt namens ons.
Ad van den Boogaard