Sleutelavond 26 maart 2014.
'Een nieuwe buitenband ontvetten met schoonmaakazijn', een van de
nuttige tips op de sleutelavond. Een nieuwe buitenband is altijd wat vettig
waardoor er, zeker bij nat weer, makkelijk steentjes aan kleven.
Opzet van de avond
De sleutelavond werd verzorgd door Huub van Weersch, ervaren mecanicien. Aan de hand van vragen van de deelnemers werd de avond gevuld. Het was handig dat er een fiets aanwezig was, met enig achterstallig onderhoud.
Problemen met schakelen
Problemen met schakelen werd als eerste behandeld. De meest problemen worden aan de achterderailleur ervaren. In 90% van de gevallen is de versnellingskabel de oorzaak. Door gebruik rekt deze uit. Het heeft mijn voorkeur om bij schakelproblemen naar een deskundige te gaan.
In geval van nood is het echter handig om te weten, dat je zelf het volgende kunt doen:
- Zorg dat de ketting zowel voor als achter op het kleinste tandwiel ligt.
- Maak de kabel los door het kabelboutje bij de achterderailleur los te draaien.
- Trek de kabel met de hand strak en draai de kabelbout weer vast.
- Stel daarna met de kabelversteller de versnelling af, door deze met de klok in kwartslagen mee te draaien.
Draai niet aan de schroefjes van de derailleur. Die zijn fabrieksmatig afgesteld. Als leek kun je er beter afblijven.
Reinigen van ketting en tandwielen
Het onderhoud van ketting en tandwielen kreeg veel aandacht. Iedereen weet dat een schone ketting en schone tandwielen belangrijk zaken zijn om soepel te fietsen zonder vervelend gekraak. Ook zorgt goed onderhoud voor een langere levensduur.
Geen tijd, geen zin of 'ik zuuk 't nie' zijn dikwijls redenen om onze eigen oplossing te bedenken.
De simpelste oplossing is dan om bij een krakende ketting nog wat olie op de
ketting te spuiten. Funest! Op de smerige ketting wordt weer olie gespoten waar
zich vervolgens weer vuil aan vasthecht. Het resultaat is dat er zich een steeds
dikker wordende zwarte koek op de schakels afzet.
Voordat je een ketting smeert moet je zorgen dat hij schoon is. De ketting moet regelmatig ontvet worden. Huub gaf het advies om een schoonmaakmiddel te gebruiken dat gebruikt wordt om bijvoorbeeld de oven te reinigen en te ontvetten. Breng het schoonmaakmiddel op ketting en de tandwielen aan en borstel deze zorgvuldig schoon met warm water. De ketting kan ook met hoge druk gereinigd worden. Tip: ga naar een autowasstraat waar je zelf met hoge druk de boel schoon kunt spuiten. Dit geeft thuis minder troep.
Bij gebruik van hoge druk moet je ervoor zorgen dat je loodrecht op ketting en tandwielen spuit. Op deze manier wordt geen vet uit kogellagers gesproten.
Het smeren
Huub gebruikt voor het smeren van ketting en tandwielen het smeermiddel Morgan
Blue (ondermeer te koop bij Van Cranenbroek, Schijndel). Wanneer je meer
informatie wilt over dit product ga dan naar de volgende site:
http://www.morganblue.net/index.php/nl/producten-nl/smering-nl/144-race-oil-400cc
Bij het smeren van de ketting breng je, over een lengte van ongeveer 10 cm, Morgan Blue aan. Doe dat op het deel van de ketting dat zich net voor de derailleurwieltjes bevindt. Vervolgens draai je de ketting rond, tot het middel zich heeft verspreid.
Een, mogelijk, nog beter middel is Boeshield T9. Het is lang niet overal te koop. Op de volgende site vind je een aantal verkoopadressen: http://www.boeshield.nl/boeshield-t9-kopen Je kunt het ook via diverse webwinkels bestellen, bijvoorbeeld bij
http://www.dewielershop.nl/tools-maintenance/smering/boeshield-t9-bicycle-vloeibare-druppelfles.html?language=nl Op deze site tref je ook informatie aan over het middel.
Hoe weet ik dat mijn velg versleten is?
De informatie beperkte zich tot de aluminiumvelg. Door het remmen slijt de velg en wordt dus dunner. Op veel velgen is een slijtindicator aangebracht. Dit kan een putje in de velg zijn of een groef. Als het putje of de groef niet meer te zien is, is de velg aan vernieuwing toe. Doe je dat niet dan kan de velg scheuren.
Diverse onderwerpen
Andere onderwerpen die nog kort aan bod kwamen waren:
- Slag uit het wiel halen. In geval van nood kun je dit zelf proberen. Het is eigenlijk werk voor een deskundige.
Het gevaar is namelijk aanwezig dat je de zijwaartse slag uit het wiel krijgt, maar dat er vervolgens een hoogteslag
ontstaat. Dan ben je verder van huis.
- Krakende trapas. Smeren is de remedie, maar alleen de erg handige leden kunnen dit zelf doen.
- Afstellen van het balhoofd. Je kunt speling in een balhoofd vaststellen door de voorrem in te knijpen en
het stuur vervolgens naar voren en achter te bewegen. Zeker bij carbonfietsen is het aan te raden om
de speling door een deskundige op te heffen. Carbon beschadigd snel wanneer de expander in de voorbuis te strak aangedraaid wordt.
- Stuurlint vernieuwen. Je begint altijd bij het uiteinde van het stuur. Bij de meeste linten moet je kracht uitoefenen bij het aanbrengen. Verder is het een kwestie van ervaring om dit netjes te doen. De problemen bij het aanbrengen ontstaan meestal in de stuurbochten.
- Draadbanden of vouwbanden. Vouwbanden geven meer rijcomfort dan draadbanden en bij een lekke band is een vouwband sneller te verwisselen.
De stand van het zadel
Helaas was ik op dat moment wat afgeleid. Volgens mij komt het in het kort op het volgende neer:
Als uitgangspunt wordt het zadel precies waterpas gezet.
Wanneer je naast het fietsen, ook zingen als hobby hebt kun je :
- wanneer je een lage bas hebt, het zadel het best met de punt naar voren zetten.
- Kun je de hoge tonen niet halen dan wil het nog weleens helpen om de punt van het zadel omhoog te zetten.
Leerzame avond
Graag bedank ik Huub voor deze leerzame avond.
Stoffel Abrahamse
De sleutelavond werd verzorgd door Huub van Weersch, ervaren mecanicien. Aan de hand van vragen van de deelnemers werd de avond gevuld. Het was handig dat er een fiets aanwezig was, met enig achterstallig onderhoud.
Problemen met schakelen
Problemen met schakelen werd als eerste behandeld. De meest problemen worden aan de achterderailleur ervaren. In 90% van de gevallen is de versnellingskabel de oorzaak. Door gebruik rekt deze uit. Het heeft mijn voorkeur om bij schakelproblemen naar een deskundige te gaan.
In geval van nood is het echter handig om te weten, dat je zelf het volgende kunt doen:
- Zorg dat de ketting zowel voor als achter op het kleinste tandwiel ligt.
- Maak de kabel los door het kabelboutje bij de achterderailleur los te draaien.
- Trek de kabel met de hand strak en draai de kabelbout weer vast.
- Stel daarna met de kabelversteller de versnelling af, door deze met de klok in kwartslagen mee te draaien.
Draai niet aan de schroefjes van de derailleur. Die zijn fabrieksmatig afgesteld. Als leek kun je er beter afblijven.
Reinigen van ketting en tandwielen
Het onderhoud van ketting en tandwielen kreeg veel aandacht. Iedereen weet dat een schone ketting en schone tandwielen belangrijk zaken zijn om soepel te fietsen zonder vervelend gekraak. Ook zorgt goed onderhoud voor een langere levensduur.
Geen tijd, geen zin of 'ik zuuk 't nie' zijn dikwijls redenen om onze eigen oplossing te bedenken.
Voordat je een ketting smeert moet je zorgen dat hij schoon is. De ketting moet regelmatig ontvet worden. Huub gaf het advies om een schoonmaakmiddel te gebruiken dat gebruikt wordt om bijvoorbeeld de oven te reinigen en te ontvetten. Breng het schoonmaakmiddel op ketting en de tandwielen aan en borstel deze zorgvuldig schoon met warm water. De ketting kan ook met hoge druk gereinigd worden. Tip: ga naar een autowasstraat waar je zelf met hoge druk de boel schoon kunt spuiten. Dit geeft thuis minder troep.
Bij gebruik van hoge druk moet je ervoor zorgen dat je loodrecht op ketting en tandwielen spuit. Op deze manier wordt geen vet uit kogellagers gesproten.
Het smeren
Bij het smeren van de ketting breng je, over een lengte van ongeveer 10 cm, Morgan Blue aan. Doe dat op het deel van de ketting dat zich net voor de derailleurwieltjes bevindt. Vervolgens draai je de ketting rond, tot het middel zich heeft verspreid.
Een, mogelijk, nog beter middel is Boeshield T9. Het is lang niet overal te koop. Op de volgende site vind je een aantal verkoopadressen: http://www.boeshield.nl/boeshield-t9-kopen Je kunt het ook via diverse webwinkels bestellen, bijvoorbeeld bij
http://www.dewielershop.nl/tools-maintenance/smering/boeshield-t9-bicycle-vloeibare-druppelfles.html?language=nl Op deze site tref je ook informatie aan over het middel.
Hoe weet ik dat mijn velg versleten is?
De informatie beperkte zich tot de aluminiumvelg. Door het remmen slijt de velg en wordt dus dunner. Op veel velgen is een slijtindicator aangebracht. Dit kan een putje in de velg zijn of een groef. Als het putje of de groef niet meer te zien is, is de velg aan vernieuwing toe. Doe je dat niet dan kan de velg scheuren.
Diverse onderwerpen
Andere onderwerpen die nog kort aan bod kwamen waren:
- Slag uit het wiel halen. In geval van nood kun je dit zelf proberen. Het is eigenlijk werk voor een deskundige.
Het gevaar is namelijk aanwezig dat je de zijwaartse slag uit het wiel krijgt, maar dat er vervolgens een hoogteslag
ontstaat. Dan ben je verder van huis.
- Krakende trapas. Smeren is de remedie, maar alleen de erg handige leden kunnen dit zelf doen.
- Afstellen van het balhoofd. Je kunt speling in een balhoofd vaststellen door de voorrem in te knijpen en
het stuur vervolgens naar voren en achter te bewegen. Zeker bij carbonfietsen is het aan te raden om
de speling door een deskundige op te heffen. Carbon beschadigd snel wanneer de expander in de voorbuis te strak aangedraaid wordt.
- Stuurlint vernieuwen. Je begint altijd bij het uiteinde van het stuur. Bij de meeste linten moet je kracht uitoefenen bij het aanbrengen. Verder is het een kwestie van ervaring om dit netjes te doen. De problemen bij het aanbrengen ontstaan meestal in de stuurbochten.
- Draadbanden of vouwbanden. Vouwbanden geven meer rijcomfort dan draadbanden en bij een lekke band is een vouwband sneller te verwisselen.
Helaas was ik op dat moment wat afgeleid. Volgens mij komt het in het kort op het volgende neer:
Als uitgangspunt wordt het zadel precies waterpas gezet.
Wanneer je naast het fietsen, ook zingen als hobby hebt kun je :
- wanneer je een lage bas hebt, het zadel het best met de punt naar voren zetten.
- Kun je de hoge tonen niet halen dan wil het nog weleens helpen om de punt van het zadel omhoog te zetten.
Graag bedank ik Huub voor deze leerzame avond.
Stoffel Abrahamse